Made in Kaposvár

Indulástól a közlekedésig: ezekre ügyeljünk télen!

Fodor Zsolt

Téli időjárási körülmények között a vezetés nagy koncentrációt és nyugodt állapotot igényel. A hűvös évszak azonban nemcsak a sofőrök számára kemény időszak, hiszen nem sok autóvezető szán arra elég időt, hogy téliesítse a gépjárművét. Ám azt, hogy pontosan mire is kell figyelni, megtudhatják írásunkból!

A téli időszak nem csak az autóvezetők figyelmét, hanem a gépjárművek használatát is jelentősen befolyásolhatja. Indulás előtt milyen teendőink vannak? Mi az, amit ellenőriznünk kell?

· Elsőként fontos ellenőrizni az autóban lévő folyadékokat. Az ablakmosótartályba téli fagyálló mosófolyadékot kell tölteni, hogy hidegben is használni tudjuk az ablakmosót. · Csekkolnunk kell a hűtőfolyadék fagyállóságát. Ezt érdemes még az első fagyok beállta előtt megtenni. · Az akkumulátor állapotát is érdemes felülvizsgálni. · Az autó töltésének ellenőrzése sem elhanyagolható, mert télen általában sokkal több fogyasztót kapcsolunk be, mint nyáron például hátsóablak-fűtés, fűtőmotor, ablaktörlő, ködlámpák, tükörfűtés és a megnövekedett „elektromos igényt” az autónak ki kell elégíteni. · A fagyos reggeleken az elindulást gátolja a befagyott zár. Ennek elkerüléséért zárolajat vagy műszer olajat kell a zárba juttatni és érdemes a zárhoz megvásárolt jégoldót nem a kesztyűtartóban tartani. · Továbbá néhány hasznos dolgot sem árt az autóba bepakolni, hogy a hideggel szemben biztonságosabbá váljék. (Pl. jégkaparót, egy kis lapátot, meleg takarót, folyadékot)

Télen az útfelületek egyik pillanatról a másikra megváltozhatnak. Például egy lakott területen belül szárazabb lehet az útszakasz, míg azon kívül jóval nagyobb a megcsúszás kockázata. Milyen tanácsokkal tudnak szolgálni a veszély elkerülése érdekében?

Fontos, hogy vezetés közben tartsunk a megszokottnál nagyobb követési távolságot, ezen felül lassításkor inkább használjuk a motorféket, kézi-váltós autóknál visszakapcsolással, automataváltósoknál pedig a váltó téli állításába. A kanyarodást ne a megszokott tempóval végezzük. Az útviszonyokhoz képest gyorsan vett kanyarban az autó ugyanis könnyedén kicsúszhat. Vezetés közben mindig figyeljük az utak állapotát. Másképp csúszik a friss- és a letaposott hó, a tisztított-, a latyakos-, a hófoltos vagy a felfagyásos szakasz.

Önök szerint melyik a legveszélyesebb időjárási körülmény és miért?

A legrosszabb az ónos eső, ilyenkor inkább ne induljunk útnak, mert a fagyott csapadéknak az igazi ellenszere az, ha megelőzőleg az útkezelő sózza az utakat.

A télre egyáltalán nem vagy rosszul felkészített autók sofőrjei közúti ellenőrzés során számíthatnak figyelmeztetésre, büntetésre?

A jelenleg hatályos törvények szerint nem szabható ki büntetés vagy figyelmeztetés, ha egy autós az évszaknak nem megfelelő abroncsot használ. Ez természetesen nem vonatkozik a minimum profilmélységet el nem érő, sérült vagy szakadt abroncsokra, ezekért kiróható büntetés, de az elhasznált állapot nem függ a gumi évszak-megfelelőségétől. Az autós még abban az esetben sem vét a hatályos törvények ellen, ha télen nyári gumival szenved balesetet.

Hogyan tudjuk kivédeni az útra tévedő állatok, vadak okozta veszélyeket? A napokban hallottam, hogy az autókra felszerelt vadriasztó se jelent teljes biztonságot, mert vannak olyan esetek, amikor pont ez a hang kergeti az autó elé az állatot.

Vadállat észlelése esetén a távolsági fényszóró alkalmazása kifejezetten hátrányos lehet, hiszen az úttesten lévő vad ilyen esetekben általában riadtan a fény felé fordul, megdermed, s nem tud időben kitérni az ütközés elől. Az óvatos közlekedés mellett a hangjelzés alkalmazása nagyobb segítséget jelenthet, hiszen az állatok többsége megijed az erős kürt hallatán, s menekülni akar a közeledő zajforrás elől. Az információival ellentétben a vadelütések elkerülésének hasznos eszköze az ultrahangos vadriasztó síp, melyet a járműre rögzíthetünk, és a menetszél működteti. A tapasztalatok szerint ennek alkalmazása a legtöbb esetben hatékony lehet.

Köszönjük az információkat és a hasznos tanácsokat!