Made in Kaposvár

Tavasszal az utakon

Fodor Zsolt

A javuló időjárásban a száraz aszfalt sokakat arra csábít, hogy növeljék a gépjárművük sebességét. A fokozódó gyorsaságnál azonban nő a baleseti kockázat. Ezt a fontos intelmet fogalmazták meg a Somogy Megyei Rendőr-főkapitányság szakemberei. Nézzük meg, mire kell még odafigyelnünk a tavaszi szezon idején!

Milyen veszélyek leselkednek a közlekedőkre a melegebb idő beköszöntével?

A közlekedésben az évszakok nagyon meghatározóak. Egyszer napfény, sima útfelület fogadja a közlekedőket, máskor pedig kedvezőtlen látási és útviszonyok akadályozzák a tempós haladást, ezért másként kell vezetni télen és másként tavasszal. Tavasszal feledésbe merül a télen berögződött, óvatos magatartás. A járművezetők lendületesebben, felszabadultabban, nagyobb átlagos sebességgel közlekednek az utakon. A körültekintő, átgondolt közlekedés velejárója az elővigyázatosság ilyenkor sokszor háttérbe kerül.

A hőmérséklet emelkedésének hatására tehát figyelmetlenebbé válhatnak a járművezetők?

A meleg frontra érzékenyek esetében általánosságban elmondható, hogy alapvetően ingerlékenyek, fáradékonyak, kábultak, magasabb a pulzusszámuk, emelkedhet a vérnyomásuk fronthatáskor, s ez a közúti balesetek gyakoriságára is hatással van (elveszíthetik önuralmukat, meggondolatlan, agresszív, durva szabályszegéseket követnek el stb.). A tünetetek már néhány órával a front átvonulása előtt is jelentkezhetnek. Ezért meleg front idején az átlagosnál nagyobb türelemre, óvatosságra, s az önuralom megtartására van szükség a balesetek elkerülése érdekében.

Mi a helyzet akkor, ha hirtelen hűvösebbé válik a tavaszi időjárás?

A hidegfront tünetei egészen mások, a hatások általában a front átvonulása után keletkeznek. A hidegfront megérkezése jellemzően nyugodtabbá, feszültségmentessé teszi a közlekedőket, mely következtében csökken az ingerlékenység, lelassulnak a reflexek, s az állandó álmosságérzet, valamint a nehézkes gondolkodás (továbbá a fejfájás) miatt gyakoribbak azok a közúti balesetek, melyek a figyelmetlenségre vezethetők vissza. Közlekedjünk tehát ilyenkor óvatosan, lassabban a megszokottnál nagyobb követési távolságot tartva és ne kezdjünk bele kockázatos manőverek végrehajtásába (pl. előzésbe, ha nem tudjuk felmérni a szemből érkező járművek távolságát, sebességét). Ezen felül különösen figyelni kell a gyalogosokra és amint a kijelölt gyalogátkelőhelyen, illetve úttesten áthaladásra váró gyalogosokat észlelünk, időben lassítsuk le a járművünket és biztosítsuk azok áthaladását mindaddig, amíg a túlsó járdára – vagy a járdaszigetre - fel nem lép. A fronthatások enyhítése érdekében legfontosabb feladat a megelőzés. A közlekedési balesetek elkerülése érdekében nagyon fontos, hogy tisztában legyünk az időjárás változások, a meleg és hidegfrontok hatásaival, s mindenkor ennek tudatában közlekedjünk.

Mire figyeljünk oda tavasszal az autónk műszaki állapotával kapcsolatban?

Tavasszal a rendőrség nagy hangsúlyt fektet a gépjárművek tavaszi felkészítésére, illetve a gépjárművek, kerékpárosok, gyalogosok ellenőrzésére. A gépjárművek ellenőrzésének alapvető célja az időjárás változásból eredő a közúti közlekedéssel kapcsolatos változásokra való fokozott figyelemfelhívás, a járművek megfelelő műszaki állapotának tematikus – elsősorban a gumiabroncsokra és a világító- és jelzőberendezésekre fókuszáló – ellenőrzése, valamint a huzamosabb ideig álló gépjárműveknek a tavaszi garázsból való kiállás előtti műszaki megvizsgálása.

A gumiabroncsokra kitérve miért fontos, hogy időben lecseréljük a téli darabokat?

A tesztek azt mutatják, hogy magas hőmérsékleten száraz aszfalton ötödével, míg nedves aszfalton harmadával nagyobb fékútra számíthat az, aki a legmelegebb hónapokban is téli gumit használ. Nem szólva arról, hogy egy nagyobb fékezés szinte ledarálja a téli gumi felületét, ami nyáron néhány ezer kilométeres futással teljesen tönkre is tehető.

A gumicsere elmulasztását a rendőrség közúti ellenőrzés során büntetheti-e?

Az eltérő évszakban használt gumiabroncs használata nem tiltott, de nem ajánlott.

A nyár közeledtével egyre többen ülnek autóba és utaznak el üdülni, pihenni. A hosszabb, akár több órás vezetésnél mit javasolnak a sofőröknek?

Amennyiben egyedül vagyunk a gépjárműben, hallgassunk rádiót vagy dinamikus, ritmusos zenét (ámde kerüljük a túl hangos zenehallgatást és a lassú ritmusú zenét). Hosszú utaknál feltétlenül iktassunk be pihenőket, ekkor mozgassuk meg tagjainkat, továbbá fogyasszunk frissítőt vagy kávét, „… hogy mindenki hazaérjen!”