Made in Kaposvár

RUTIN ÉS AZ ÉVEK: MIRE FIGYELJÜNK AZ UTAKON A KÜLÖNBÖZŐ ÉLETSZAKASZOKBAN?

A VÁRHATÓ ÉLETTARTAM NÖVEKEDÉSÉNEK KÖSZÖNHETŐEN GYAKORLATILAG ELKERÜLHETETLEN, HOGY AZ UTAKON IS EGYRE MAGASABB LEGYEN AZ ÁTLAGÉLETKOR. EZZEL PÁRHUZAMOSAN GYAKRAN FELMERÜL A KÉRDÉS: VAJON TÖBB LESZ-E A BALESETVESZÉLYES SZITUÁCIÓ? EGYÁLTALÁN MEKKORA RIZIKÓJA VAN AZ IDŐS KORI VEZETÉSNEK? EBBEN A HÓNAPBAN TEHÁT ANNAK NÉZTÜNK UTÁNA, HOGY AZ ÉLETKOR ELŐREHALADTÁVAL MILYEN VESZÉLYFORRÁSOKRA KELL ÜGYELNÜNK. KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI SZEMPONTBÓL MIRE KELL FIGYELNIE EGY FRISS JOGOSÍTVÁNNYAL RENDELKEZŐ FIATAL ILLETVE EGY IDŐS, DE TÖBB ÉVTIZEDE AUTÓT VEZETŐ SOFŐRNEK?

A közlekedők testi épségének megóvásához elengedhetetlenül fontos, hogy sofőrök a jármű biztonságos vezetésére képes állapotban legyenek, ismerjék a közúti közlekedés szabályait, és tartsák is meg azokat. A szabályismeret és az önkéntes jogkövető magatartás elválaszthatatlan egységet képeznek, hiszen lehetetlen az előírásoknak eleget tenni a szabályokat alkalmazni akkor, ha nem is ismerik azokat. Nincsenek külön alkalmazandó tanácsok a fiatal vagy az idős sofőrökre vonatkoztatva. JELENLEG MI A HATÁLYOS JOGSZABÁLY A VEZETŐI ENGEDÉLYHEZ SZÜKSÉGES EGÉSZSÉGÜGYI VIZSGÁLATOK TERÉN? ÉLETKORTÓL FÜGGŐEN HÁNY ÉVENTE KELL EGÉSZSÉGÜGYI MÉRÉSRE MENNIE AZ AUTÓVEZETŐNEK? Az egészségi alkalmassági vizsgát meg kell újítani bizonyos időközönként. Az erről szóló 13/1992.(VI.26.) NM rendelet szerint az 50 éves kor alatt 10 évenként, 50 és 60 év között 5 évenként, a 60. és a 70. életév között 3 évenként és 70 éves kor felett 2 évenként kell megújítani az orvosi alkalmassági vizsgát. MI TÖRTÉNIK AKKOR, HA A SOFŐRNEK A KÖVETKEZŐ ALKALMASSÁGI VIZSGÁLAT IDŐPONTJA ELŐTT MÁR AZ AUTÓVEZETÉST BEFOLYÁSOLÓ EGÉSZSÉGÜGYI PROBLÉMÁJA VAN? A sofőr felelőssége, hogy jelezze, ha valami rendellenességet tapasztal egészségi állapotában (az alkalmassági vizsga lejárta előtt is) ilyenkor a háziorvos már beutalhatja összetettebb vizsgálatokra. Ám sokan eltitkolják ezt, vagy nem tulajdonítanak neki jelentőséget. Ugyanakkor nagy különbségek lehetnek azonos életkorú emberek vezetési képességei között, és akár az is előfordulhat, hogy egy fitt 80 éves jobban vezet, mint egy 50 éves. VANNAK OLYAN EGÉSZSÉGÜGYI TÉNYEZŐK, MELYEK MELLETT KOCKÁZATOS VAGY NEM IS LEHET GÉPJÁRMŰVET VEZETNI AZ IDŐSEBB KOROSZTÁLYÚ SZEMÉLYEKNEK? A járművezetéshez szükséges egészségi alkalmasság megállapításának célja elsősorban a balesetek megelőzése. Vagyis a vizsgálatok célja, hogy kiszűrjék azokat, akik nem képesek kellő biztonsággal gépjárművet vezetni és ezzel a saját, illetve mások életét is veszélyeztethetik. Az egészségi alkalmasságot rendszeresen törvényileg szabályozott időközönként felül kell vizsgálni. Azok a tényezők, melyek mindenképpen az egészségi alkalmatlanság kimondásával járnak együtt a következők: kettős látás, súlyos szívritmuszavar, ismétlődő, súlyos hipoglikémia (cukorbetegek esetében), súlyos alkoholfüggőség esetén, valamint abban az esetben, ha valaki rendszeresen használ pszichotróp anyagokat vagy a vezetési képességeit jelentős mértékben befolyásoló gyógyszereket. MIK A TAPASZTALATOK, VANNAK OLYAN TIPIKUS BALESETEK, MELYEK A SZERENCSÉTLENSÉGET OKOZÓ KORÁBÓL FAKAD? A fiataloknál elsősorban a gyorshajtás, az időseknél pedig a látás, illetve a tájékozódás és helyzetfelismerés romlása okozza a baleseteket. Az idősek azonban nemcsak tompuló reflexeik, romló látásuk a táblák felismerésének és értelmezésének lassulása vagy gyógyszereik mellékhatásai miatt vezetnek jellemzően rosszabbul, mint a fiatalabbak, hanem egy kézenfekvő okból is: ritkábban ülnek volán mögé, és kiesnek a gyakorlatból. Az is lényeges, hogy nehezebben mozognak, tehát vezetés közben nehezebben tudják oldalra vagy hátrafordulva megnézni, mi történik az autójuk mellett vagy mögött. AZ IDŐS SOFŐRÖK ÁLTALÁBAN NAGYOBB TAPASZTALATTAL RENDELKEZNEK AZ UTAKON. EBBŐL KIFOLYÓLAG ADÓDIK A KÉRDÉS: EGY-EGY SZITUÁCIÓT JOBBAN TUDNAK KEZELNI A TAPASZTALATUK MIATT? Az idősek mellett szól a nagy rutin, de a tapasztalatok szerint sokszor kevésbé figyelik a táblákat, jelzéseket, mert úgy érzik a régi beidegződésekkel meg tudják oldani a kritikus helyzeteket. Még egy fontos dolog igaz a nagyszülőkorú sofőrökre: telefonálással, netezéssel, e-mail-írással, szelfizéssel vagy a navigáció-babrálásával sokkal kevésbé foglalkoznak vezetés közben, mint a fiatalok márpedig a közúti tragédiák egyre nagyobb részét épp a figyelemelterelés okozza. MANAPSÁG MINDEN AUTÓMÁRKÁNÁL MEGTALÁLHATÓAK AZ INTELLIGENS ASSZISZTENS RENDSZEREK, MELYEK BALESETEK ELKERÜLÉSÉBEN IS SEGÍTSÉGET NYÚJTANAK. EZ BIZTONSÁGOT ADHAT A SZÉPKORÚ VEZETŐNEK? A modern vezetéstámogató rendszerek – holttér figyelő, gyalogosfelismerő, sávtartó – valóban sokat segíthetnek az időseknek a vezetésben. EBBEN A ROHANÓ VILÁGBAN MIT TANÁCSOLNAK - FORGALOMBAN- A FIATALABB SOFŐRÖKNEK IDŐS TÁRSAIKKAL KAPCSOLATBAN? Két dolog, ami mindenkinek segíthet, a tolerancia és a türelem.
MadeInKPSVR mobil applikáció